Sinds januari 2022 werkt de ggz met het zorgprestatiemodel. De bekostiging is de manier waarop een zorgaanbieder (zoals GGzE) de geleverde zorg in rekening brengt. GGzE stuurt jouw zorgverzekeraar een declaratie voor de zorg die je van GGzE hebt ontvangen.
In hoofdlijnen bestaat de geleverde zorg (ook wel zorgprestaties genoemd) uit:
- consulten (contacten met behandelaren);
- verblijfsdagen (in de kliniek).
Deze manier van financieren moet ervoor zorgen dat je sneller kunt zien welke zorg je hebt gekregen en voor welke prijs. Het gaat dus niet over de inhoud van de zorg. Het kan wel gevolgen hebben voor jouw eigen risico.
Voorbeeld
Je krijgt van je zorgverzekeraar een overzicht van geleverde zorg en de kosten. Vanaf 2023 ontvang je het overzicht eerder en vaker. Hierop kun je in één overzicht zien: datum, naam zorgaanbieder, omschrijving van de geleverde zorg (prestatie), duur, naam of soort behandelaar, waar het heeft plaatsgevonden, zorgvraagtype en het tarief.
Welke informatie staat er op mijn kostenoverzicht?
Jouw behandeling kan uit verschillende onderdelen bestaan, dit noemen we zorgprestaties. Deze zorgprestaties zie je straks ook op je kostenoverzicht. Een paar voorbeelden:
- Consulten* > gesprekken met een zorgverlener
- Groepsconsulten* > behandelingen met 2 of meer cliënten tegelijk
- Verblijfsdagen > een aantal dagen en nachten in een kliniek
- Overige prestaties > acute zorg binnen budget (eerste 3 dagen van een crisisperiode)
- Toeslagen > soms is er iets extra’s nodig, zoals een tolk of reistijd omdat de zorgverlener bij je thuis was
* Bij (groeps)consulten factureren we de geplande tijd. Duurt een consult een keer iets langer of korter, dan staat op de rekening gewoon de geplande tijd. Is het verschil tussen de geplande en de werkelijke tijd 15 minuten of meer? Dan past GGzE dit aan op de factuur.
Vragen over je kostenoverzicht?
Hier vind je de meest gestelde vragen en antwoorden. Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Stel deze dan aan de afdeling debiteuren van GGzE via vragenoverjefacturen@ggze.nl of bel op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur met 040 - 297 01 00. Of neem contact op met je zorgverzekeraar.