Om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren, vragen we cliënten geregeld naar hun ervaringen. Dit doen we tijdens de behandeling en via terugkerend onderzoek.

Eens per jaar, na een opname of als een behandeling wordt afgerond, vragen wij cliënten mee te werken aan een cliënttevredenheidsonderzoek.

Cliënttevredenheid

•    Het onderzoek
Iedere cliënt beslist zelf of zijn of haar antwoorden anoniem moeten blijven. Als een cliënt daarvoor kiest, delen we ze niet met de behandelaren.  

•    Resultaten 2019
GGzE meet de cliënttevredenheid onder meer met de CQI (consumer quality index).

Onderstaande scores zijn een gemiddelde gemeten over alle verschillende behandelingen die GGzE in 2019 heeft uitgevoerd. 

o    Cliënten waarderen onze zorg gemiddeld met 7,2. 
Deze score is berekend over 611 onderzoeken, afgenomen in 2019. 

Naast de algemene cliënttevredenheid meet de CQI ook de mate van tevredenheid met onderwerpen die samenhangen met de behandeling. Dit zijn de scores over 2019, gemeten op een schaal van 1 tot en met 5: 

o    Score bejegening: 4,35
o    Score samen beslissen: 3,6
o    Score uitvoering behandeling: 3,7
 

•    Verbeteracties
De gemiddelde score in 2019 is iets lager dan in 2018. Hoewel het verschil klein is, doen we extra ons best om het cijfer te verhogen. Onze ambitie is om in 2020 een gemiddelde cliënttevredenheid te behalen van 8.

We werken aan de volgende verbeteringen: 

o    Eerder verstrekken van de zorgovereenkomst, zodat cliënten al bij binnenkomst beter geïnformeerd zijn over de behandeling die zij kunnen verwachten.

o    Invoeren van Peer Open Dialogue binnen diverse teams van GGzE. Deze methode is erop gericht om samen met de cliënt, naasten en hulpverleners besluiten te nemen over de behandeling en andere zaken. 

o    Benutten van PPP (Positive Perception Program) om cliënten inhoudelijk te bevragen op hun ervaringen met onze zorg. PPP helpt ons om de tevredenheidscijfers beter te duiden en gerichte verbeteracties te nemen. Een voorbeeld is de invoering van het cliëntenportaal MijnGGzE. Via dit portaal kunnen we cliënten beter informeren en betrekken bij de behandeling. 
 

Kwaliteitsstandaarden

GGzE biedt cliënten behandeling op maat. We werken volgens de GGZ-zorgstandaarden en op basis van de richtlijnen en modules voor specifieke klachten en stoornissen.